Skip navigation

r_bucuresti_atheneul

Cel mai frumos oraş din Europa este Parisul. Oraşul din Europa în care m-am simţit cel mai bine este Budapesta. Cu toate acestea, pentru mine acasă înseamnă Bucureşti. Eu sunt bucureştean. M-am născut, am crescut şi locuiesc în Bucureşti. Am urmat şcoala primară, gimnaziul, liceul şi facultatea în Bucureşti. Aici m-am format ca individ. Eu pot să ies din Bucureşti, dar Bucureştiul nu poate ieşi din mine. Am auzit până acum toate acuzele care se pot aduce acestui oraş. Uneori le-am barat cu succes, iar alteori am fost avocatul unei cauze pierdute din start.

Paradigma 1: Ignorantul

Acest paragraf este destinat tuturor celor care m-au judecat pe baza unor idei preconcepute. Aş dori să incep prin a le spune: futu-vă-n gât dă ţărani. De fiecare dată când am vizitat o localitate din provincie, la primul contact cu (ne)civilizaţia locală am fost de cele mai multe ori tratat cu un aer de vădită superioritate, de parcă aş fi fost un refugiat politic din Coreea de Nord. Tot ce a trebuit să spun a fost: “Eu sunt din Bucureşti”. Şi replica (precedată de o scurtă pauză tensionată) a venit: “Oăi, tu ieşti di la Bucurăşti, ăi? Sî vedi dupî acşient. Şî cum îi la voi colo, ă? Las’ bre cî am văzut io la televizor cum îi. Plin di curvi, di gonoaie şî di ţigani. Un câcat. ‘Ti-n chizda mă-tii di fiţos.” SAU “No… Futu-tie-n cur pe mă-ta, iţi place ce oraş fain îi ăsta al nos’? Nu viezi gunoaaie şi ţigani, binie noi avem unguri da’ îs puţini mă, şi oricum noi ştim să nie feriiim die ei.”. Toţi, invariabil, au mai spus ce şoferi proşti sunt bucureştenii, cum au bătut unii de la ei din sat/comună/oraş odată un bucureştean şi cum a plecat ăla cu coada-ntre picioare, cum au fost odată la Bucureşti şi i-a turbat agitaţia, cum au văzut ei că e plin de drogaţi, curve, ţigani, tâlhari şi poponari. Daca îi contrazici nu te ajută cu nimic: “Las’ cî ştiu io mai ghini! Cî io am fost la Bucurăşti. Tu-mi zâşi mii? Păi n-auz’ oăi cî io am fost la Bucurăşti?”. Ai fost “oăi”, nu te contrazic aici, da’ poate că n-ai stat destul timp încât să depăşeşti Epoca Bronzului. O zi, două în Bucureşti nu înseamnă nimic. Pentru că dacă eşti un oligofren, venit de la coarnele plugului doar ca să-ţi iei o hârtie de la Ministerul Agriculturii, nu poţi aprecia nici măcar utilitatea trotuarului, darămite o expoziţie de artă.

Paradigma 2: Bucureşteanul adoptat

Bucureştenii nu au prejudecăţi în privinţa provinciei. Foarte mulţi actuali bucureşteni nici măcar nu s-au născut în Bucureşti. Ei sunt bucureştenii adoptaţi şi nu e nici o ruşine în asta. Unii dintre ei se simt bine, alţii îşi consideră aventura în capitală drept rău necesar. Cei din urmă sunt adesea aceia care, odată ieşiţi la pensie, îşi vând locuinţa şi se mută la ţară ca să cultive vie pe garaj. În sinea lor au rămas nişte ţărani. Bucureştiul nu i-a schimbat cu absolut nimic pentru că nu şi-au dorit niciodată să fie orăşeni.

Paradigma 3: Studentul din provincie veşnic nemulţumit

Facultatea este facultativă. Dar dacă te hotărăşti s-o faci ai grijă să nu te plângi de oraşul în care o faci. Pentru că există şi alte facultăţi, în alte oraşe. Mai pe româneşte: du-te în altă parte dacă aici nu-ţi place. Există opţiuni. Alege una şi taci în pizda mă-tii! Viaţa de student în Bucureşti poate fi extrem de mişto (nu ştiu cum e în alte centre universitare, dar presupun că e cam la fel). Dacă în 3, 4, 5 sau 6 ani de facultate nu scoţi capul din Regie înseamnă că eşti un ţăran. Dacă pentru tine Bucureşti se rezumă doar la Maxx şi Dumars… probabil că la 70 de ani vei avea o frumoasă plantaţie de cartofi şi vei bea vin făcut din via de pe garaj. Vei fi un ţăran cu studii superioare.

Încheiere

Bucureştiul este un oraş mare şi aglomerat. Dacă mergi vara pe trotuar te poţi afunda în asfalt, iar dacă mergi cu RATB-ul o să-ţi mute nasul din loc mirosul de transpiraţie combinată cu jeg. Iarna, când se topeşte zăpada poţi să speli până la 7 perechi de pantaloni pe săptămână. Traficul este infernal, şoselele aglomerate şi la ora de vârf se circulă cu viteza băşinii în colon. Noaptea poţi să fii jefuit şi ziua poţi muri în timp ce traversezi regulamentar. Dar poţi să te plimbi de nebun fără să te plictiseşti, poţi să chiuleşti şi să te duci în parc, fără a-ţi fi teamă să te recunoască cineva. Poţi să te duci la muzee sau expoziţii şi să vezi lucruri despre care nici măcar nu ştiai că există. Poţi să te pişi pe tine de râs la o piesă de teatru la care nimeni din public nu mai râde. Poţi să-ţi cumperi şampanie cu o jumătate de oră înainte de revelion şi poţi învăţa şah pe gratis de la unul dintre moşii din Cişmigiu.

Cel mai frumos oraş din România este Clujul. Oraşul din România în care m-am simţit cel mai bine este Târgu Mureş. Oraşul în care mă simt acasă este Bucureşti.


18 Comments

    • Radu
    • Posted 19 February 09 at 11:05 pm
    • Permalink

    Ba da multe iti mai caca mintea:)

    • F-Raptor
    • Posted 19 February 09 at 11:10 pm
    • Permalink

    Da mă… Da’ n-am dreptate? :p

    • Totally not someone you hate
    • Posted 19 February 09 at 11:26 pm
    • Permalink

    Mare dreptate ai si bine spui.

    As mai adauga mersul prin unele judete cu numere de Bucuresti. Dracu te ia daca nu ai si cauciucurile curate.

    • F-Raptor
    • Posted 19 February 09 at 11:33 pm
    • Permalink

    But I don’t hate anyone. :P

    • hmm
    • Posted 20 February 09 at 3:27 am
    • Permalink

    adevarul e undeva la mijloc. vezi folosirea exagerata de mult a cuvantul provincie cu o tenta clara peiorativa. toate televiziunile asa zis nationale sunt foarte bucuresti-centric, restul e provincia. la tv auzi “in piata romana s-a intamplat un accident”. de parca tot universul tre’ sa stie unde e piata romana. pe multe site-uri pe net la telefon nu scrie prefixul e de la sine inteles ca e in bucuresti… daca ai treaba cu vreun minister trebuie neaparat sa vii in bucuresti chit ca esti din saru mare ca ei nu au auzit de posta. statul ultra centralizat si birocrat coordonat de la bucuresti. filme gen buletin de bucuresti… etc… bucuresteanu’ are aere de superioritate iar “provincialu’ are frustrari si/sau complexe de inferioritate. una o naste pe cealalta si vice versa. si asta e din totdeauna. eu nu sunt bucurestean dar desi am vazut cel putin 40 de tari si am locuit in sua 10 ani mi se zice provincial de catre un idiot din colentina care mai departe de obor nu a fost niciodata.

    • dkk0
    • Posted 20 February 09 at 10:37 am
    • Permalink

    1.partial ai dreptate, insa ai cam dat-o in bara cu regionalismul moldovenesc..
    2. e normal sa te simti acasa in BUCURESTI, acolo te-ai nascut, crescut, f..tut si poate si acolo vei muri… fiecare om simte la fel….
    3. despre soferii din bucuresti, nu pot sa am decat cuvinte de lauda… pentru ca stiu ce inseamna ambuteiajele, daca vrei sa intri de pe o straduta te lasa, nu ca majoritatea soferilor din provincie (ex. orasul meu drag IASI)

    sa auzim numai de bine!

    • Sudanezu'
    • Posted 20 February 09 at 11:44 am
    • Permalink

    “Bucureştiul nu i-a schimbat cu absolut nimic pentru că nu şi-au dorit niciodată să fie orăşeni.”

    Vezi ca si tu ai prejudecati cat incape (fraza de mai sus te tradeaza). Think about it. :)

    • F-Raptor
    • Posted 20 February 09 at 1:42 pm
    • Permalink

    Înlocuieşte Bucureşti cu orice alt oraş din ţară şi vei înţelege mai bine la ce m-am referit. Faptul că există ţărani la oraş nu înseamnă că eu am prejudecăţi.

    • Sudanezu'
    • Posted 23 February 09 at 1:11 pm
    • Permalink

    De ce ar trebui Bucurestiul sa schimbe pe cineva oarecare intr-un orasean. Toti cei stabiliti in Bucuresti pe care ii cunosc eu erau oraseni din momentul cand s-au nascut. Nu vad de ce ar trebui Bucurestiul sa-i transforme in oraseni.
    Tu de ce presupui ca orice “imigrant” in Bucuresti vine de la tara? Bucurestiul nu-i Budapesta sau Atena. E doar un oras din multele din Romania, locuit de aprox o zecime din romani si de aprox o cincime din orasenii din Romania. Cei mai multi oraseni din Romania nu-s bucuresteni. Multi “provinciali” locuiesc chiar in conditii mai decente decat bucurestenii din cartierele marginase. Crede-ma, efectul civilizator al Bucurestiului e cvasinul.

    • F-Raptor
    • Posted 23 February 09 at 1:34 pm
    • Permalink

    Am impresia că nu ai citit răspunsul pe care ţi l-am dat mai sus.

    • Sudanezu'
    • Posted 23 February 09 at 5:02 pm
    • Permalink

    L-am citit, dar nu prea m-ai convins. Dupa standarde universale (sa le spunem asa) Romania nu a produs nici macar un cartier, ce sa mai vorbim de vreun oras intreg. Toti romanii (inclusiv tu si eu) suntem niste tarani din foarte multe puncte de vedere. Poti numi pe cineva “taran” in acelasi sens in care oltenii isi spun unii altora “mai oltene” sau asa cum negrii se gratuleaza unii pe altii cu apelativul “nigger”. Toti traim intr-un imens sat numit Romania. Daca nu ma crezi viziteaza un sat din Ungaria sau Cehia (de alea din vestul Europei nu mai vorbesc).

    • F-Raptor
    • Posted 23 February 09 at 5:37 pm
    • Permalink

    Ha ha ha… Trăim într-adevăr într-un mare sat, aici ai dreptate. Am văzut şi eu satele vestice şi sunt de acord cu ce spui. Dar ca să revin la ţăranii noştri: nu ai cunoscut niciodată ţăranul veşnic nemulţumit care înjură oraşul cu orice ocazie? Şi aici nu mă refer la Bucureşti. Ştii şi tu cum se zice: neamul prost se naşte ofensat. Acum 3000 de ani civilizaţia europeană se năştea în cetăţile greceşti (oraşele de atunci). Noi suntem în secolul XXI şi cea mai mare atracţie turistică pe care o putem oferi este agroturismul. Nu ţi se pare oarecum ironic, având în vedere că în perioada interbelică Bucureştiul era numit Micul Paris? Şi nu zic asta din patriotism local; sunt conştient că primele aşezări urbane au apărut în Transilvania (şi nu au fost opera românilor).

    • Sudanezu'
    • Posted 23 February 09 at 6:06 pm
    • Permalink

    Am oarecare idee de taranii care injura orasul, dar o fac din acelasi motiv pentru care tu ii injuri pe ei. In general e paguboasa ideea de superioritate a propriului loc de nastere prin comparatie cu toate celelalte locuri de nastere din Romania. Fiecare om e subiectiv in felul lui. Pentru un “taran” poate ca ala e micul lui colt de paradis si il enerveaza traficul, agitatia, aglomeratia de la oras. Ca tot am vorbit de orasele din vest, de ce crezi ca multi vestici prefera sa-si creasca copiii in suburbii? M-am gandit si eu la asta intr-un timp, dar gandul la toaleta din curte m-a potolit :)

  1. bravo tipule, te stii ma…

    Imi place cand mai vad cate unu cu perspectiva si cu un cuvant de spus in lumea asta de pupincuristi nevertebrati,

    Respect ma

    • allias
    • Posted 1 March 09 at 5:16 pm
    • Permalink

    mi-a plăcut postul tău. :) în multe privinţe ai dreptate .
    chiar pot spune cu părere de rău şi chiar cu o urmă de invidie :) că nu am scris eu partea asta: “Eu pot să ies din Bucureşti, dar Bucureştiul nu poate ieşi din mine.”
    o să te mai citesc. bafta!

  2. sec

  3. punctu 3: perfect de acord

    • Alecsandru
    • Posted 28 June 09 at 2:36 am
    • Permalink

    Foarte interesant blog-ul si chiar ai dreptate la faza cu Regie si MAXX :)).Sunt student la Politehnica, originar din Braila, locuiesc in Regie la camin si iti spun sincer ca multi din colegii mei care-i cunosc din facultate nu au fost mai departe de Regie si Gara de nord ina de la inceputul anului si critica Bucurestiul din multe puncte de vedere fara sa-l cunoasca.Sa nu mai zic de multi tovarasi din provincie care de asemenea au stat o zi, doua in capitala si repede isi dau cu opinia exprimandu-si ideile lor preconcepute asupra Bucurestiului, vazand doar latura rea a orasului, cum e poluarea, aglomeratia, etc.Insa foarte putini realizeaza ca Bucurestiul este cel mai dezvoltat oras din tara si iti deschide multe cai de realizarea in viata, asta este cauza pentru care anual foarte multi provinciali vin in Bucuresti, insa foarte putini il descopera in adevaratul sens la cuvantului.Eu personal sunt multumit de felul cum m-am integrat in societatea bucuresteana ca sa spun asa.E orasul care-ti ofera foarte multe oportunitati si niciun alt oras din tara nu-l poate depasi la capitolul acesta.


Leave a Reply

