Skip navigation

Mi s-a spus recent pe un ton condescendent că şi ateismul este de fapt o religie. Nu pot fi de acord cu această aberaţie.

Conform DEX ’98:

Religie: Sistem de credinţe (dogme) şi de practici (rituri) privind sentimentul divinităţii şi care îi uneşte, în aceeaşi comunitate spirituală şi morală, pe toţi cei care aderă la acest sistem; totalitatea instituţiilor şi organizaţiilor corespunzătoare; confesiune, credinţă.

Ateism: Negare a existenţei lui Dumnezeu şi a oricărei divinităţi; concepţie care se bazează pe această negare.

Având date cele două definiţii, voi începe analiza. Din start religia “conduce”, având o definiţie mai lungă (de parcă îmi pasă de asta). Diferenţa esenţială însă e alta. Religia e un sistem bazat pe dogme şi rituri privind divinitatea, ateismul doar neagă existenţa divinităţii. Deşi distincţia mi se pare suficient de clară pentru o minte cu inteligenţă peste medie, voi elabora în continuare apărarea ateismului în faţa acuzaţiilor nefondate, cum că ar fi de fapt tot o religie.

Religia, după cum am mai spus, se bazează pe dogme. Dogma este o teză fundamentală ce nu poate fi supusă criticii şi nu admite obiecţii. Ateismul în schimb, fiind lipsit de un astfel de handicap invalidant, este nevoit să se exprime prin argumente ştiinţifice şi raţionale. Una din dogmele religiei creştine este transformarea apei în vin de către Isus Cristos. Ştiinţific, ar fi ridicol să presupunem că aşa ceva se poate întâmpla. Raţional vom considera asta o minciună sau cel mult o metaforă.

Religia creează bariere în cunoaştere limitându-se la a postula că există o fiinţă supranaturală. Ateismul e limitat doar de barierele pe care nu le-a depăşit încă ştiinţa. Şi deşi ateismul cere dovezi ştiinţifice, iar religia fabrică dovezi imaginare, ateii sunt priviţi uneori cu condescendenţă sau frică. De ce? Oare nu e mai îndreptăţit un om raţional să-l privească cu condescendenţă pe unul care crede nişte minciuni din antichitate? Iar vorbind despre frică nici nu mă pot gândi la oameni mai toleranţi decât ateii. Ştiu că aici toţi îmi vor sări în cap, spunându-mi că şi comuniştii erau atei şi uite nene ce de crime au făcut. Oare? Comunismul seamănă cu o religie mai mult decât cu orice altceva şi în nici un caz nu poate fi considerat doar o doctrină politică. Dar voi vorbi cu altă ocazie despre asta.

În încheiere, având în vedere că ateismul este definit adesea ca o negare, vă las o listă cu câteva lucruri pe care un ateu nu le face niciodată:

* nu discriminează în funcţie de sex, rasă, naţionalitate sau orientare sexuală;

* nu mutilează copii tăind clitorisul fetelor sau prepuţul băieţilor;

* nu pretinde că avortul este o crimă şi nu condamnă femeile care fac avort;

* nu se opune studiului pe celule stem pentru că ştie că astfel medicina va avansa;

* nu face atentate teroriste în numele unui prieten imaginar.

6 Comments

  1. N-am nimic de comentat! Imi place la nebunie cum scrii si tu, alaturi de TLP, sunteti cei doi (si probabil singurii) bloggeri atei pe care-i citesc cu cea mai mare placere! Tot asa!

    • sarcor
    • Posted 10 November 08 at 12:02 am
    • Permalink

    Ateismul se adreseaza in mod paradoxal persoanelor lipsite de cunoastere stintifica respectiv religioasa si avind si o naivitate greu de imaginat. Apropo stiinta se baseaza pe modele si teoreme care in fundament nu sint altceva decit dogme stintifice.
    Pe deasupra in loc sa demonstreze competent existenta nu este in stare sa raspunda la intrebarea ce a fost mai intii: gaina sau oul?
    Atheisti sint cei mai de compatimit finte de pe pamint. posibil din cosmos…

    • F-Raptor
    • Posted 10 November 08 at 1:26 am
    • Permalink

    Sarcor, naivitate înseamnă să crezi orice tâmpenie fără a o pune la îndoială. Din ce ai scris, îmi dau seama că tu eşti cel cu o naivitate greu de imaginat. Ştiinţa propune teorii şi le verifică în practică, prin experimente. Nu cred că ai absolut nici o pregătire stiinţifică dacă spui o asemenea aberaţie.
    Şi ca să-ţi răspun la întrebare: mai întâi a fost oul.
    P.S.: Învaţă şi tu să scrii corect româneşte.

    • Bashar
    • Posted 23 February 09 at 5:17 pm
    • Permalink

    F-Raptor, esti prea finutz cu sarcor.
    sarcor, esti stupid. Nici macar o propozitie din cele scrise de tine nu este rezultatul gandirii. Esti cumva vreun robot?

    • nosign
    • Posted 12 August 09 at 11:37 pm
    • Permalink

    Mie nu-mi prea plac ouale moi, imi plac sa fie ori prajite ori fierte foarte bine. Poate ma sfatuiesti si pe mine…ar fi indicat sa incep sa caut nod in papura celor ce prefera ouale moi ? Cam la nivelul asta mi se pare nivelul articolului tau, sau ce-o fi.

    • F-Raptor
    • Posted 16 August 09 at 12:26 am
    • Permalink

    Nici măcar nu cred c-ai citit articolul.


Leave a Reply

